Nieuwsberichten

Nieuwsbrief HB - nummer 4

  • 1 mrt
  • PPO-NK
  • 1
  • 1
  • 280

Reacties

één reactie, 3 maart 2021
  • Ik wil graag reageren op de bijdrage van Petra Gerritsma. Ze schrijft: "Veel hoogbegaafde leerlingen kunnen prima uit de voeten op hun reguliere basisschool. Een kleine groep heeft behoefte aan een speciale aanpak."

    Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb vier hoogbegaafde dochters. Heel verschillende kinderen. Maar bij geen van hen zou ik willen zeggen dat ze zich prima redden (of hebben gered) op de basisschool. (en ik ken inmiddels veel verhalen van andere ouders die deze mening delen)

    Mijn dochters hebben ieder behoefte aan een speciale aanpak, en dan in het bijzonder aan verdieping of meer creatieve opdrachten. De lesstof wordt gelukkig gecompact, en er is verrijkingsstof, en dat is hartstikke fijn en hartstikke goed. Maar dat is nog geen passend onderwijs voor deze kinderen. Het helpt, maar het is daarmee niet het onderwijs wat deze talentvolle kinderen nodig hebben.

    Kortom: er is nog veel te weinig aandacht voor ECHT goed onderwijs voor hoogbegaafde kinderen in het regulier onderwijs. Geef ze al op de basisschool een vreemde taal (bijv Spaans), en niet vrijblijvend, in de gang, maar door een vakdocent zoals ze ook spelling en rekenen hebben. Geef deze kinderen muziekles, schaakles, meer bewegingsonderwijs, etc. En zorg voor begeleiding en hulp bij het extra werk (zoals levelwerk: opdrachten die zelfs zij moeilijk vinden, wat de reguliere stof voor deze kinderen zou moeten zijn: met hulp van een leraar, zoals alle kinderen hulp krijgen van een leerkracht)

    Het Samenwerkingsverband zou dat moeten faciliteren en haar rol in pakken.

    Wees niet tevreden als de hoogbegaafde kinderen ogenschijnlijk tevreden zijn (dus netjes en stil op hun stoel achter hun tafeltje zitten). Maar bied ze meer, daag ze uit. Want 8 jaar basisschool is oersaai voor deze groep. Het gaat tergend langzaam, er is akelig veel herhaling. Deze kinderen zouden de lesstof in max 4 jaar zich eigen kunnen maken. Ga met dat in het achterhoofd een lespakket samenstellen voor deze kinderen.

    Of zet de deuren van de Trimaran open voor alle hoogbegaafde kinderen, ook die geen gedragsproblemen laten zien, want het is een GROTE groep die behoefte heeft aan een speciale aanpak.

    Hartelijke groet,
    Ingrid Weel

Trefwoorden